Friday, December 31, 2010

20 perkara yg buat wanita benci lelaki. awas ye! haha ;p

1. MENINGGIKAN SUARA

>> Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA

>> Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA ‘CUCI MATA’

>> Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG

>> Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka… Macammana tu?

5. EGO

>> Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU

>> Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN

>> Aduhaiii… lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji…

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI

>> Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih… Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN

>> Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA

>> Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN

>> Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan… apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA

>> Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa…

13. PANAS BARAN

>> Aduiii… masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK

>> Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR

>> Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH

>> Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN

>> Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI

>> Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT

>> Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO

>>Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!



Friday, December 24, 2010

nasihat buat diriku.


1) Ada orang kata, andai kita ingin menjadi insan yang hebat maka janganlah kita malu-malu untuk menasihatkan juga membetulkan diri sendiri.



2) Sedar tak sedar, kita lebih mudah menasihatkan orang lain daripada menasihatkan diri sendiri. Mudah juga kita merasakan orang lain tidak betul, tidak bagus, tidak menarik, tidak rajin, tidak teliti dan 1001 TIDAK yang lain. Umpamanya kita inilah saja yang betul segalanya, tiada cacat juga cela.



3) Sebaiknya kita cuba bertanya diri sendiri, "Apalah yang orang lain kata tentang aku, apalah benda-benda tak bagus yang orang lain sebut tentang aku?"



4) Tidak semuanya yang orang 'kata' tentang kita adalah benar tetapi haruslah kita sedar juga bahawa tidak semuanya juga tidak benar, kebiasaannya yang buruk lebih mudah menjadi bahan sebutan orang berbanding dengan yang baik.



5) Kadang-kadang mudah sungguh hati busuk saya (anda bagaimana?) terlintas memandang rendah kepada percakapan, tindakan, gaya mahupun hasil kerja orang lain.



6) Kadang-kadang mudah sungguh mata saya (anda bagaimana?) memandang sinis kepada sesuatu yang tidak cukup berharga, kurang kualiti, rendah taraf populariti mahupun yang tidak sepadan dengan keinginan penglihatan sendiri.



7) Minda saya (anda bagaimana?) juga amat senang memikirkan yang buruk-buruk tentang orang lain. Rasa percaya sukar diberi, rasa hormat payah sungguh untuk menjelma, was-was terhadap keupayaan insan itu dan terpengaruh dengan kata-kata buruk pihak ketiga terhadapnya.



8) Jiwa saya (anda bagaimana?) juga mudah memberontak apabila apa yang diingini, diimpikan dan diharapkan tidak sekata dengan apa yang diperoleh. Kalau boleh saya mahu dunia mengikut rentak tarian saya bukannya saya yang perlu sedikit memahami tentang dunia dan resamnya.



9) Jarang sungguh saya (anda bagaimana?) berpuas hati dengan apa yang telah dimiliki dan sedia ada di dalam genggaman tangan. Rasa tamak, mahu dan terus mahu serta sentiasa mahukan 'tambahan' amat mudah menguasai diri.



10) Saya terus dan terus (anda bagaimana?) mahu mengingatkan diri ini dan mengajarnya supaya sentiasa berfikiran positif, memandang mulia kepada setiap insan, memikirkan yang baik-baik tentang orang lain, memahami bahawa setiap manusia bukanlah lengkap segalanya, sentiasalah bersyukur dengan apa yang dimiliki dan yang terpenting janganlah lupa kepada TUHAN kerana DIAlah yang menentukan baik buruknya perjalanan hidup ini.

Friday, December 10, 2010

lelaki yg sejati..


Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya, tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di hormati ditempat bekerja, tetapi bagaimana dia dihormati didalam rumah…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang, tetapi dari hati yang ada disebalik itu…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadap wanita yang dicintainya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab yang dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi lika-liku kehidupan…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari rajinnya membaca kitab suci, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca…

Sabar itu iman…
Duit bukan kawan…
Dunia hanya pinjaman…
Mati tak berteman…

Sunday, December 5, 2010

kerana bulu mata masuk ke SYURGA


Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah,



“Tidak demi langit dan bumi,sungguh tidak benar. saya tak pernah malakukan perkara itu…”



“Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul² telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa”



Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg ada. Kemudian dia pun menyanggah, “mana saksi2 yg engkau maksudkan? disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja.”



Jawab malaikat, “Inilah saksi-saksimu…”



Tiba-tiba mata berbicara,“Saya yang memandang,”



disusuli dengan telinga,“Saya yang mendengar perkara itu”



Hidung pun tidak ketinggalan,“Saya yang mencium”



Bibir pun mengaku dengan slumbernye,“Saya yang merayu”



Lidah menambah dengan berani,“Saya yang menjilat dan menghisap”



Tangan tanpa malu meneruskan,“Saya yang meraba dan meramas”



Kaki pula menyusul,“Saya yang berjalan dan berlari semasa itu”



“Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu,” ujar malaikat. Orang tersebut x dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke dalam neraka jahannam.. Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi, ” Saya pun ingin mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini.”



Malaikat menjawab dengan tenang,“Silakan wahai bulu mata”



“Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seora ng hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”



Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:



“Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata..”

Saturday, December 4, 2010

berimankah kita?


Satu orang yang dalam poketnya hanya ada duit 1 ringgit.

Dalam bank tak ada duit.

Dalam lemari tak ada.

Bawah bantal pun tak ada.

Seringgit tu lah duit yang dia ada.

Ada ke kita panggil dia orang yang berduit?

Bukan ke seringgit tu duit juga!



Satu orang yang lain pulak ada harta hanya sebiji basikal buruk.

Merc tak ada. BM tak ada. Banglow jauh sekali.

Tu la saja harta yang dia ada..

Basikal buruk!Ada ke kita panggil dia orang yang berharta?

Dan bukan ke basikal buruk tu kira harta juga.



Hari ni kita mengaku orang beriman.

Tapi iman yang macam mana?

Allah kata tanda-tanda orang beriman tu bila disebut nama Allah,

maka gementarlah hatinya.

Bila azan dilaungkan; 4 kali diawalnya dan 2 kali diakhirnya pak bilal

kata Allahu Akbar.Muka kita cam mana?

(sebab muka tu membayangkan apa yang duduk dalam hati,

ialah kalau orang yang takut hantu mesti mukanya berubah bila

lalu kat kubur! JANGAN PANDANG BELAKANG…)



Kalau pucat macam sahabat Nabi,

tu dah kira iman kelas pertama.

Syabas!Kalau gelabah semacam dan tak boleh buat kerja lain,

Alhamdulillah!Kalau selamba buat dek aje… ?



Yang di pejabat, sebuk dengan pejabat.

Yang di kedai, sebuk dengan kedai.

Yang tengok tv, sebuk tukar channel lain (sebab channel tu ada azan!)

Yang basuh kereta, masih dengan seluar pendeknya.

Yang bergelak ketawa ngan anak bini, bertambah besar nganga nya.

Dan yang yang yang, masih dengan yang yang yang nya.



Dan lagi Nabi ada kata kat sahabat,

hendaklah bersaksi atas iman orang yang berulang-alik dari rumahke masjid.

Dan Allah kata pulak orang yang memakmurkan masjid2 Allah,

itulah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.(rujuk Quran - surah At Taubah).



Jadi, beriman ke kita?

Jom la kita sama-sama buat usaha atas iman.

Friday, December 3, 2010

roti bakar telur







yummmyssss~ jgn lupa sapu marjerin dlu b4 bubuh telur~

murid yg lebih pandai dari gurunya


Ada seorang cikgu tadika yang tak percaya wujudnya Tuhan. Dia pun berfikir bagaimana hendak mempengaruhi kanak-kanak di tadika tersebut supaya tak percaya wujudnya Tuhan. Tiba-tiba, dia mendapat satu akal...



> Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen ini?

> Murid-murid : Nampak cikgu.

> Guru tadika : Pen ada kan?

> Murid-murid : Ada cikgu.



Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen itu ke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi..



> Guru tadika : Anak-anak,nampak tak pen?

> Murid-murid : tak nampak cikgu.

> Guru tadika : pen ada tak?

> Murid-murid : tak ada cikgu.

> Guru tadika : Anak-anak nampak Tuhan tak?

> Murid-murid : tak nampak cikgu.

> Guru tadika : Tuhan ada tak?

> Murid-murid : tak ada cikgu.



Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak-kanak itu berjaya. Tetapi.. dalam kumpulan kanak-kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Amin lalu dia pun mengangkat tangan...



> Amin : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?

> Guru tadika : Boleh,mari ke depan.

> Amin : Kawan-kawan nampak cikgu tak?

> Murid-murid : nampak.

> Amin : cikgu ada kan?

> Murid-murid : ada.

> Amin : Kawan-kawan nampak otak cikgu tak?

> Murid-murid : tak nampak.

> Amin : cikgu ada otak tak?

> Murid-murid : tak ada..



..........???????????????????????????

Thursday, December 2, 2010

bicara hati seorang wanita


Segala puji hanya bagiMu Tuhan

Lantaran telah menjadikan daku – seorang wanita

Dicipta dari tulang rusuk kiri Adam

Dengan seindah dan sebaik ciptaan...



Daku…..Si tulang bengkok

Yang KAU gubah dengan kekuatan perasaan

Mengatasi panjangnya akal fikiran, sebagai fitrah dan anugerah

Hasil doa seorang lelaki

Namun Ya Allah

Biarlah kejadianku memberi guna, bengkok yang ada manfaatnya.



Kiranya daku menjadi seorang isteri

Kurniakanlah padaku kekuatan

Menjadi tulang belakang seorang suami, seorang mujahid

Pengembang perjuangan disayap kiri

Diadun dengan kelembutan

Menjadi teman sejati, sahabat setia, penyejuk mata, pembina semangat dan penguat jiwa

Seanggun peribadi Saidatina Khadijah

Ketenangan baginda Rasulullah, utusan Allah...



Bebas jiwa dari belenggu keperempuanan

Yang memiliki sembilan nafsu

Merdeka dari kepentingan peribadi

Setulus Siti fatimah yang seringkali ditinggalkan suami, Saidina Ali

Dihantar pemergiannya tanpa bertanya “Bila kan pulang?

”Disambut kepulangannya dengan penuh khidmat dan kemanisan

Bersulamkan kemesraan...Rumahtangga adalah syurga

Wadah suburnya CINTA ketuhanan, Ubudiyyah

Akal yang tunggal tidak dibiarkan

Hanya berlega dicelahan periuk belanga

Di sebalik lipatan lampin anak

Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat

Menjadi pentadbir di sebalik tabir!!!

Namun Ya Tuhan

Siapalah daku untuk memiliki

Watak wanita solehah pendamping nabi

Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati

Maka kurniakanlah daku

Sekeping hati yang sentiasa insaf

Hak seorang suami Tidak kan mungkin kupenuhi

Biar telah ku jilat nanahnya yang berlelehan

Biar telah ku tadahkan wajahku

Buat mengusap debu di telapak kakinya……



Dan sememangnya daku mengimpikan

Watak seorang ibu

Yang bakal melahirkan

Putera-putera secekal Musa’ab bin Umar

Menggadai dunia demi kasih Tuhannya

Segigih Zubair Ibnu Awwaam

Yang diangkat Rasul sebagai ‘hawarij’nya

Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu

Jua Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah

Rela direbus demi mempertahankan iman

Atau sesuci Maryam – seluruh hidupnya Mengabdikan diri kepada Tuhan



Meskipun daku bukan ibunya yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah

Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani

Yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat Ilahi

Namun Mudah-mudahan zuriatku

Bakal menampilkan Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid

Srikandi-srikandi yang mampu memakmurkan muka bumi Allah

Dengan ketaqwaan, kesolehah, ramainya ummat Rasulullah

Yang saling redha berkorban dan dikorbankan

Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman

Sebagaimana kisah seorang ibu yang telah kematian Putera-puteranya di medan jihad :

“Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia.Aduhai, kiranya aku punya seorang anak lagi,Kurelakan dia turut gugur di jalan Ilahi!”Dan seandainya daku ditaqdirkan kehilangan mereka

Setenang Ummu Faisal

Yang tidak menjadikan kematian suami dan anak-anaknya Halangan

Kecintaan padaMu Ya Ilahi....



Redhailah daku yang dhaif ini sebagai hamba

MuInilah pengaduan harap dan munajat

Kiranya KekasihMu sendiri pernah menyatakan“ Kulihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah wanita"

Kejujuran mencerminkan peribadi....

Ku Tetap menunggu Si Soleh yang memimpinku ke syurga..

ku Tetap tunggu..ku tetap tunggu...

Wednesday, December 1, 2010

Think about It !!! and Wake Up !!


It takes 5 minutes to do Fajr prayer

when it takes 1 hour to get ready for office..



It takes 2 seconds to say Assalam Alaikum to your parents, wife & siblings

when it takes 3 minutes to fit your shoes..



It takes 5 minutes to wear a scarf

when it takes 20 minutes to do your hair..



It takes 15 minutes to do Dhuhr

when it takes 45 minutes to have lunch..



It takes 15 minutes to do 'Asr

when it takes 1 hour to be on the phone with your friends or in front of the PC..



It takes 15 minutes to read the Qur'an

when it takes 2 hours to watch a movie..



It takes 7 minutes to do Maghrib

when it takes 1 hours to watch TV news..



It takes 2 seconds to say "I love you, Mom", "Dad" or your wife

when it takes 30 minutes to argue with them..



It takes 5 minutes to read a Hadith daily

when it takes 60 minutes to read a magazine..



It takes 20 minutes to do 'Isha

when it takes 45 minutes to get ready to go to bed or hours to watch midnights..



After all it takes two words to say "shukur alhamdulillah"

Wake Up
Wake Up



"Allahu Akbar , Allahu Akbar" you hear the athaan go on...

But you still decide procrastinate , even when your family yell " came on!"

You think , " I still have a time , before i really to pray , "Asr is still hour away".

You head is saying "Go" but shaytan is saying " No!" so you go on anyway...



You go to your bed and decide to lie down, for just a few minute you say..

But when your head hit the pillow, your body is overcome by a feeling,

Different than any other way, You suddenly feel hot and nervous,

and your throat is parched and dry, You hear a voice call,

" Why did you disobey me? " But you unable to answer why...



Suddenly your life flashes before your eye,

And feelings of guilt and regret are becoming hard to disguise,

Image and thoughts run through your head,

If only you did more useful thing, but you waste time instead...



Every ill word you said, and every prayer you missed is presented,

If only you took life more seriously...if only you repented...

You say, " I didn't know any better, I never knew to take a closer look "

But the voices replies, " Yes you did, You had The Holy Book."



" In it you will find the meaning of life, and words of inspiration.

And the perfect example for mankind, The Prophet who received the revelation."

" This life is but a stage, a mere drop compared to an ocean,

" So think not of the worldly things, and make sure that in your heart lies devotions."



You wake up suddenly, alarmed and quivering.

" I waste so much time!" you think," good work and prayers I should be delivering."

You pray, and then afterwards do some reflection,

And you decide to give your life a through inspection...



This life is so unpredictable ...It can vanish very soon...

All that you see will perish, only your deeds will remain with you..

So hold on to the Quran and way of the Prophet (saw) for salvation..

And do not delay what you must do , remember Death , remember Jannah , The ultimate destination .

kita TAhU tapi???


Kita tahu dunia sementara, tapi kita masih leka



Kita tahu qiamat dah nak dekat, tapi kita masih membuang masa



Kita tahu syurga itu amat indah, tapi kita masih nak kejar nikmat dunia



Kita tahu ujian tanda Allah s.w.t sayang tapi kita masih mengeluh,



Kita tahu menuntut ilmu itu ibadah, tapi macam tak rela jer pegang buku tu



Kita tahu apa yang kawan buat itu salah, tapi kita masih tak tegur(buat-buat buta?!)



Kita tahu nikmat kurniaan Allah s.w.t amat banyak, tapi asyik nak ‘komplen’ jer



Kita tahu kita nak rahmat Allah s.w.t, tapi kenapa masih mengharapkan pujian manusia??



Kita tahu kita boleh ke syurga atau neraka, tapi masih pilih neraka , “Ehh, betul ke??”



Kita tahu amalan kita akan ditimbang , tapi agak-agak yang mana berat lagi??



Kita tahu Allah s.w.t itu maha Melihat, tapi “Apa yang kita buat tadi??”



Kita tahu Allah s.w.t itu Maha Mengetahui, tapi kita masih dok ngumpat dalam hati,



Kita tahu ilmu agama kita sikit, tapi tak nak tambah lagi



Kita tahu kita boleh mati bila-bila masa tapi kita masih tak tobat lagi



Kita tahu …………tapi???



Di hari kebangkitan nanti apabila Tuhan bertanya, engkau nak jawab apa???!!



Aku tahu , tapi………………..??



Firman Allah s.w.t



“Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaan.Sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu).Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya”Surah As-Syams ayat 9-10